Bij een ontslag op initiatief van de werkgever is, uitzonderingssituaties daargelaten, de transitievergoeding verschuldigd, ook wanneer dat ontslag plaats vindt na 2 jaar ziekte. Echter, er is een compensatieregeling op grond waarvan de transitievergoeding door het UWV aan de werkgever vergoed wordt bij een beëindiging na 2 jaar ziekte. Dit kost te veel vindt de regering waardoor voorgesteld is om de compensatieregeling alleen nog maar open te stellen voor kleine werkgevers.
De Raad van State ziet dat anders. Niet de compensatieregeling moet worden aangepast, maar de transitievergoeding moet worden afgeschaft bij een ontslag na 2 jaar ziekte. Dan kan de compensatieregeling geheel komen te vervallen.
De Raad van State wijst erop dat de transitievergoeding een dubbel doel heeft, namelijk compensatie voor verlies aan inkomen en het faciliteren van de zoektocht naar ander werk. “In het geval van langdurige arbeidsongeschiktheid is het de vraag of deze doelen op dezelfde wijze aan de orde zijn. De werkgever heeft immers al twee jaar loon doorbetaald aan de werknemer en tijdens deze periode re-integratie-inspanningen verricht. Bovendien is voor arbeidsongeschikte werknemers voorzien in een vangnet, zoals een WIA-uitkering, en is transitie naar een nieuwe baan vaak niet of in beperkte mate aan de orde. Hierdoor heeft de transitievergoeding bij langdurige ziekte vooral het karakter van een extraatje, waarvan het sympathieke karakter moet worden afgewogen tegen andere relevante belangen en noden.”
De transitievergoeding na 2 jaar arbeidsongeschiktheid is dus volgens de Raad van State niet meer dan een sympathiek extraatje. Dat is scherp geformuleerd, maar dat maakt het advies wel duidelijk. De doelen van de transitievergoeding worden bij langdurige ziekte al voor rekening van de werkgever en al voor het ontslag ingevuld.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Mr M.P. Poelman, specialist arbeidsrecht
poelman@westpointadvocaten.nl